יום שני, 11 ביולי 2011

בקרוב - הבהלה לזהב 2

במהלך שנותיה הראשונות של המאה הקודמת ניתן היה לרכוש בארה"ב חליפה מפוארת לגבר עבור מטבע זהב אחד או דולר אחד. כיום לאחר 100 שנה ניתן לרכוש את אותה חליפה מפוארת תמורת אותו מטבע זהב או 200 דולרים.
בסביבה בה מתחרות המדינות למי יש מטבע חלש יותר ,האינפלציה מרימה את הראש, אפיקי השקעה בטוחים כמו אגח"י מדינות הופכים פתאם למוטלים בספק ומניות זה אפיק השקעה עם פוטנציאל גדול לירידות, יש עוגן אחד חזק ויציב קוראים לו הזהב.



הזהב שימש כמטבע לגיטימי עוד מתקופת ממלכת פרס דרך האימפריה הרומית ולמעשה החל מ1871 עד שנות ה70 במאה הקודמת היצע הכסף במספר גדול של ארצות בעולם היה ביחס ישיר לכמות הזהב שהיה ברשותם,מה שנקרא "תקן הזהב" gold standard. ב1971 הוחלט בארצות הברית שהצמדת היצע הכסף לזהב "מגביל" את יכולת הצמיחה של האמריקאים ולכן נקבע כי ינותק הקשר בין הזהב לכסף. כך נוצר מטבע "הפיאט" ,שהוא למעשה מטבע שבסיס הכסף שלו נקבע על בסיס של בעצם..כלום. ממשלת ארה"ב יצאה אז בהודעה מרגיעה לעולם שארה"ב מספיק אחראית כדי למנוע את שחיקת ערך הדולר והיא מחויבת למשמעת פיסקלית. מילים לחוד ומציאות לחוד- למעשה ב1971 נזרעו זרעי המשבר בו ארה"ב והעולם נמצאים היום. פשיטת הרגל הכלל עולמית הצפויה להגיע אלינו במהלך השנים הקרובות תהיה סאגת הסיום לפסטיבל מטבעות הפיאט.
למה הזהב  תמיד יעלה (ברזולוציה שנתית ) במהלך השנים הקרובות?
1. נוצר היום מצב של מלחמת מטבעות בעולם. ממשלות בעולם עושות הכל בשביל  לשמור את ערך המטבע שלהם נמוך ככל האפשר על מנת לא לפגוע בייצוא של אותה מדינה . הדרך למעשה להחליש את המטבע זה על ידי הגדלת כמות הכסף באותה מדינה. הגדלת כמות הכסף גורמת לאינפלציה, כלי הגידור שהוכיח את עצמו כטוב ביותר נגד אינפלציה מזה מאות שנים הוא הזהב. הזהב לאורך ההסיטוריה התנהג בצמוד לאינפלציה בעולם כפי שניתן לראות בגרף הבא:


השיא הנומלי של הזהב ביחס לשיא של תחילת שנות ה80 הוא 2250$, היום אנחנו עומדים על 1550$ כלומר אנחנו רחוקים מרחק רב מהשיא הנומינלי שלו.
מאחר ואנחנו עומדים בפני תקופה אינפלציונית חסרת תקדים עוד צפויה לזהב כברת דרך ארוכה למעלה.

2. החוב של מרבית מדינות העולם רק הולך ותופח עם השנים ובמיוחד בשנים האחרונות.
 המדינות למעשה משלמות עתה את מחיר החילוץ האסטרונמי בו השתמשו על מנת לחלץ את כלכלותיהם ממשבר 2008 על ידי הזרמת כספים רבים לשוק , כספים שגויסו בצורת חוב. כשמועד פרעון אותם אג"חים יגיע יצטרכו בסופו של דבר אותם מדינות לייצר הרבה כסף ,מה שיגדיל את התשואות על אגרות החוב של אוצר אותה מדינה ויאלץ אותה לדחוף עוד כסף לשוק כדי להחזיר את הריבית הגבוהה יותר של האג"ח וכך במשבר שמתדלק את עצמו זה עלול להסתיים בהרס המטבע. מדינות שלא ידפיסו יגיעו לפשיטת רגל. ראו מה קורה היום במדינות כמו יוון,אירלנד וספרד שאינן יכולות להדפיס או האיום הגדול שמרחף על ארה"ב אם בית הנבחרים שלה לא יאשר לה להעלות את תקרת החוב ב2 באוגוסט ובמילים פחות מכובסות יאיים להשבית את מכונת ההדפסה.

3. הגרעון בארה"ב עומד על למעלה מ14 טריליון דולר. ביחד עם כל ההתחיבויות של ביטוח בריאות וביטוח לאומי זה יוצא כמעט 100 טריליון $ ויש האומרים שזה יותר קרוב ל200 טריליון.
 לפיכך בידי האמריקאים 2 אופציות: פשיטת רגל או חיסול  הדולר.
בשתי המיקרים זה ייטיב עם הזהב בטווח הארוך: בפשיטת רגל תסבול ארה"ב מירידה חדה בכמות ההשקעות -ירידה חדה בכמות ההשקעות משמעותה כלכלה מרוסקת וכידוע לכלכלות חלשות יש מטבע חלש כי אין לו ביקוש. ירידה בדולר משמעותו עליה של מטבעות אחרים. מאחר שכל העולם נמצא במשבר חובות אני לא רואה איך מטבעות כמו היורו המתפרק , הין שמגובה על ידי מדינה עם כמות החובות הגדול בעולם או היואן שמגובה על ידי מדינה שמחזיקה בחובות עתק של מדינה אחרת שעומדת לפשוט את הרגל (ארה"ב), יעלו.לפיכך תשאר אלטרנטיבה אחת והיא המתכות היקרות שבראשם הזהב.
מאחר ובדמוקרטיה פשיטת רגל משמעותה התאבדות פוליטית של ראשיה , לדעתי בארה"ב ימשיכו לבחור באופציה השניה וזו יצירת אינפלציה , הכל על מנת לשרוד עוד קדנציה.המשמעות היא ,שהאמריקאים ידפיסו ללא הכר כפי שעשו עד היום בתקווה שקריסת הדולר לא תקרה בקדנציה שלהם. אבל כשזה יקרה וזה יקרה תתחיל הבהלה לזהב 2.


החומר הכלול במאמרים בבלוג זה ואפשרויות הפעולה המתוארות בה מובאים לצורך מידע כללי בלבד ואין לראות בהם משום המלצה ו/או ייעוץ לגבי כדאיות ההשקעה במניות/מט"ח ו/או מכשירים פיננסיים נשוא סקירה זו בפרט או בתחום הנגזרים בכלל. סקירה זו אינה מהווה תחליף לייעוץ ספציפי המתחשב בנתונים ובצרכים המיוחדים של כל אדם וכל העושה בה שימוש עושה זאת על דעתו ועל אחריותו בלבד.

אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה