יום חמישי, 8 בספטמבר 2011

מה רומז לנו שוק הזהב על העתיד?

לעלייה הרצופה במחירי הזהב מאז שנת 2000 והעלייה החדה השנה משמעות שהיא מעבר לעליית נכס. הסיפור של מי עומד מאחורי הרכישות הגדולות של הזהב ומה עומד מאחורי הרכישות האילו יכולים לרמוז לכולנו על העתיד לבוא.  





מאז המאמר האחרון שלי לפני קצת פחות מחודשיים  בקרוב הבהלה לזהב 2 עלה מחיר הזהב בכ 23% בשיאו והספיק אפילו לתקן מעט. גם אילו יהיה תיקון חד יותר עדיין כל התנאים לעליית מחיר הזהב לאורך זמן הם פה ויהיו פה כנראה עוד לאורך תקופה. את הסיבות לכך פרסמתי באותו מאמר.
הנקודה המעניינת היא להסתכל מה תפקידן של האליטות בעליה הזו של הזהב,אילו שקובעים דבר או שניים איך הכלכלה העולמית תראה ובראשם עומדים הבנקים והקרנות הגדולות בעולם:
הבנקים המרכזיים היו מוכרי הזהב הגדולים בעולם החל מ1997. ב2009 המצב התהפך והם הפכו להיות הקניינים הגדולים שלו. רק עד אפריל 2011 הבנקים המרכזיים בעולם רכשו כפול זהב מאשר בכל שנת 2010 כולה וזאת למרות שמחירי הזהב היו בשיא, כלומר כבר אז הבינו הבנקים כי לזהב יש עוד הרבה לאן לעלות. ואם נתרגם את זה למספרים הבנקים בעולם רכשו יותר מ200 טונות של זהב רק השנה לעומת 76 בכל השנה שעברה. בין הקונות הגדולות השנה ניתן לציין את מקסיקו עם 98 טונות, רוסיה 48 , תאילנד 26.3 ודרום קוריאה עם 25 טונות זהב. סין לבדה הגדילה את רזרבות הזהב שלה ביותר מ454 טונות מ2009 והודו ב200 טונות.
בנוסף לבנקים, גם הקרנות הגדולות בעולם בבעלות ג'ורג' סורוס וג'ון פולסון מחזיקות זהב בעשרות מיליארדי דולרים. למי שאינו יודע ג'ורג' סורוס ידוע כאחד האנשים בעלי כוח והשפעה רבה בממשל בעוד פולסון מחזיק באחת הקרנות המצליחות והעשירות בעולם. ההערכות מדברות שכשהזהב יגיע לכמה אלפי דולרים הוא יהפוך להיות האיש העשיר בעולם.
                                                               
                                                   טבלת מחזיקי הזהב הגדולים בעולם ובמזרח התיכון
   (לגבי ארה"ב מדובר בהערכה שכן זה מזה עשרות שנים  שהיא אינה מאפשרת לערוך בדיקה של גורם כלשהוא פנימי או חיצוני בכספות שלה)

לנתונים הללו יש כמה משמעויות : משמעות גלויה ומשמעות סמויה. המשותף הוא ששתיהן צריכות להדאיג כל אחד מאיתנו.
בשביל להבין מה המשמעות הגלויה צריך קודם להבין מה גורם לזהב בכלל לעלות: כל מי שעוקב אחרי המתרחש בעולם יכול היה לחזות את עליית מחיר הזהב עוד במהלך פיצוץ בועת ההיטק במהלך תחילת העשור הקודם,כבר אז ארצות הברית הפעילה את מכונות הדפוס שלה במלוא הקיטור לעומת מכונות המפעלים שלה שהלכו ודעכו לטובת הרילוקשן שלהם לארצות מזרח אסיה. את מכונות ההדפסה האילו בשיטה המוניטרית הנוכחית כבר אי אפשר להפסיק והחמור מכך אף צריך כל שנה להוסיף עוד מכונות כדי לעמוד בקצב יצירת הדולרים. העובדה הזו לא מיקרית - בשיטה הנוכחית שמזכירה יותר את הקרן של מיידוף , על מנת להחזיר הלוואות קודמות צריך לקחת הלוואות גדולות יותר שמגדילות את היצע הכסף בשוק ועל כך פירטתי בעבר במספר מאמרים (ראו במדור 'עבדות מודרנית'). כשקצב יצירת כמות הכסף עולה על קצב יצירת כמות המוצרים והשירותים בשוק נוצרת אינפלציה ,כלומר ערך הכסף נשחק ואז רבים מחפשים נכס אחר להשקעה שישמור על ערכו. המצב החמיר עוד יותר כשהחלה מלחמת המטבעות בעולם בה כל מדינה נלחמה למי יש מטבע חלש יותר,וזאת כדי לא לפגוע ביצוא של אותה מדינה. בכך גם האופציה להשקעה במטבע חזק אחר ירדה מהפרק כי פשוט לא היה כזה ואז מה נשאר? כמובן הזהב  ושאר המתכות האצילות, את הזהב אי אפשר להדפיס ולכן הוא אלטרנטיבה נהדרת לדולר ולשאר המטבעות המאבדים מערכם. מכאן שהמשמעות הגלויה של ההשקעה בו היא בבחינת הבעת אי אמון ביכולתם של הממשלות או הבנקים המרכזיים להצליח להתמודד ולפתור את הבעיות הכלכליות שנוצרו. אירוני לחשוב שהקונים הגדולים של הזהב היום (בנקים המרכזיים) הם אילו שאמורים לתת תשובות לבעיות שבגינם הם קונים זהב, הדבר שקול לחברת אבטחה שמתחילה להשקיע בפוליסות ביטוח נגד פריצות וגניבות באיזור פשע שעליו היא אמורה להגן. 

המשמעות הסמויה טמונה ביום שאחרי נפילת הדולר: ברגע שהדולר (וזה נוגע גם לשאר המטבעות בעולם ) יאבד מערכו ויאבד את אמון המשתמשים בו יהיה הצורך למצא את הדרך להחזיר אליו בכל מחיר את האמון. אחת הדרכים היא להצמידו למשהו בעל ערך שלא ניתן להפיקו בכמויות ומכאן שלא יהיה ניתן גם להוריד מערכו. אחד הכיוונים הברורים ,שמועלים מזה זמן בדיונים ובפורומים כאלו או אחרים בארה"ב, מדבר על כך שהמשהו הזה יהיה בהסדר כזה או אחר הזהב. מצב דומה שרר עד 1971 בארה"ב ונקרא תקן הזהב (Gold Standard), הדולר היה אז מגובה בזהב עד שהוחלף בערבות הבנק הפדרלי כפי שהוא עד היום. מי ירויח ממהלך כזה ובגדול? כל מי שיחזיק בזהב, ומאחר שבעל המאה הוא גם בעל הדעה סביר להניח שבעלי הזהב יהיו גם בעלי הכוח הרב באותה תקופה. האבסורד שמי שיחליט בעתיד איך תראה המערכת המוניטרית של אחרי קריסת הדולר הם אותם גופים שרוכשים זהב היום שהם הבנקים ובעלי ההון.
קשה לדעת איך יתפתח הפתרון למשבר החובות כאשר יבוא לידי פיצוץ מאחר ואני מעריך שהוא ילווה במחאות, חלקן אף אלימות, של האזרחים שיסבלו ממנו אבל אם לבסוף יבחרו להצמיד את הכסף לזהב אז הרי שבשיטה הזו העשירים ישארו אותם עשירים, לנו ימכרו שהנה מצאו שיטה נהדרת לשמור על ערך כספינו ואנחנו (לפחות אילו ללא הזהב) נהיה מרוצים עד שנגלה אחרי כמה שנים שגם הפעם רימו אותנו, שבעצם פער המעמדות לא השתנה.

החלק המעניין הוא שחלק מהמדינות לא ממתינות לפרוץ המשבר וכבר היום יש מדינה בארה"ב שמאפשרת לסחור בזהב כמטבע לכל דבר ועוד 11 מדינות נמצאות בתהליך חקיקה כזה או אחר לקראת החלת חוקים דומים אצלם. למאמר המלא בנושא לחצו כאן

אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה