יום ראשון, 11 בספטמבר 2011

מה לא סיפר אובמה לאמריקאים על תוכניתו הכלכלית

מה לא אמרו על תוכניתו החדשה של אובמה למלחמה באבטלה בארה"ב , שר האוצר גייטנר טען שהיא "תאושש את הצמיחה ותמנע משבר" ,חתן  פרס נובל לכלכלה קרוגמן: "הופתעתי לטובה" , יו"ר קרן המטבע הבינלאומי הביעה את שביעות רצונה מהתוכנית. אף אחד מהתזמורת המזויפת והמזיפת הזו שממשיכה להוביל את הכלכלה העולמית לאבדון לא העזה אפילו להעלות את סימני השאלה המתבקשים מהתוכנית הזו. לפניכם כל הסיבות לכך שתוכנית אובמה היא לא יותר מעוד מסמר בארון המתים של הכלכלה האמריקאית.





לפני סקירת סעיפי התוכנית מעניין לראות שאף אחד לא שאל עדיין את השאלה מאיפה ישיג אובמה את 450 מיליארד הדולרים למימוש תוכניתו, הרי העלאת מיסים זה דבר שניסה בעבר ונכשל בהעברתו בשל התנגדות הרפובליקאים. אופציה נוספת היא הגדלת החוב הלאומי האמריקאי אבל איך זה מסתדר עם הבטחתו הקודמת רק מתחילת חודש שעבר לקצץ טריליון דולר מתקציבה של ארה"ב? האמת היא שזה לא בדיוק מסתדר אבל כמו שכתבתי בעבר בהגיון של השיטה המוניטרית הנוכחית שמבוססת על חוב זה מהלך צפוי כי אין לאובמה או לקודמיו שום דרך לעמוד בתקרת החוב שקבעו. תוכנית אובמה היא לא יותר מעוד תוכנית תמריצים תחת שם אחר פופולרי יותר,היא לא פותרת שום בעיה יסודית שקיימת בשוק העבודה בארה"ב , מה שכן היא קוברת עוד יותר את ארה"ב בתוך הר החובות שלה.
קבלו את סעיפי התוכנית והמשמעות האמיתית שלהן:

1. אחד הסעיפים מדבר על קיצוץ במס על משכורות העובדים ועל תמריצי מס למעבידים מה שאמור לעודד את התעסוקה ואת הצמיחה.
אמנם המהלך  יכניס לאמריקאים יותר כסף נטו לכיס אך האבסורד פה שהם ישקיעו אותו במוצרים שמקורם בעיקר מסין  ,ככה שבמקרה הטוב הורדת המס תעודד את התעשיה מחוץ לארה"ב, אינני מבין איך מהלך זה יגדיל את הביקוש לעבודה?
נוסף לכך ,אני בטוח שלחברות שיצטרכו לשלם פחות מס על עובדהם זו בשורה משמחת אך לא במקרה זה. הורדת המיסים הפעם לא תגדיל את הביקוש לעובדים רק מהעובדה הפשוטה שהעסקים מודעים לכך שמדובר בקיצוץ זמני ושאחרי כמה חודשים יחזור המס לרמתו הנוכחית. מי ירצה להכשיר עובד "זול" בידיעה שבעוד מספר חודשים לא יוכל או לא ישתלם לו לממן את משכורותו?

2.תוכנית אובמה אמורה להאריך את זמן הזכאות לקבלת דמי האבטלה בסכום השווה ל49 מיליארד דולרים.
בשנת 2009 הקונגרס אישר את הארכת הזכאות לדמי אבטלה לעד 99 ימים לזמן מוגבל. מאז עוד חמש פעמים אישר הקונגרס את ההארכה של ההארכת הזכאות הזאת שוב ושוב. לא זכור לי שמשנת 2009 היתה איזשהיא התאוששות יוצאת דופן במצב התעסוקה של ארה"ב גם אחרי המהלך הזה. 
אכן הארכת הזמן לקבלת דמי האבטלה מקלה על המובטל אך אינה תורמת במאומה ליצירת מקומות עבודה חדשים אבל כן תורמת להגדלת החוב הלאומי.

3. אובמה מציע להזרים 60 מיליארד דולרים לשיפוץ התשתיות בארה"ב
זו בהחלט החלטה לגיטימית של ממשל במיוחד במדינה שתשתיותיה הרוסות אבל זה לא מה שייצור מסה אמיתית של מקומות עבודה, מה עוד שעבודה ציבורית מעולם לא הוכחה ככזו שתורמת בסופו של דבר משהו להגברת הצמיחה בניגוד לבתי עסק יצרניים שההתפתחות שלהם מצריכה את גידול כמות העובדים וזה ללא צורך בכספי מדינה. לעומת זאת במקרה של עבודה ציבורית כמות העובדים תלויה אך ורק בכמות הכסף שהממשלה מזרימה (או יותר נכון בכמות הכסף שנגבית ממשלם המיסים) . מה יקרה כשהשיפוצים יסתיימו או שהתקציב לשם כך יגמר ? ארה"ב תחזור לאותה נקודה בה היא נמצאת היום רק עם חוב גבוה יותר ב60 מיליארד דולרים.את החוב הזה הציבור יצטרך לשלם ומה שקיבלנו זה ציבור עני יותר שנוסע על כמה כבישים משופצים. מזה לא תבוא צמיחה.

4. התוכנית כוללת סיוע פיננסי לצורך מניעת פיטורים של 280,000 מורים שוטרים וכבאים
מניעת פיטורי עובדי ציבור כמורים,שוטרים וכבאים חשובה אבל מניעת פיטורים איננה שקולה ליצירת מקומות עבודה חדשים. האם צעד זה ישפר את המצב? כמו בסעיף הקודם , זה ישאיר את המצב כמו שהוא היום רק שהבעיה הגדולה של ארה"ב שהיא החוב תהיה גדולה עוד יותר בגלל הצורך לממן את המשך העסקת העובדים.

5.  התוכנית מתיחסת גם להקלות במשכנתאות ומודרניזציה של בתי ספר ציבוריים.
לא ברור איך פעולות אילו יעודדו בצורה דרמטית את התעסוקה או הצמיחה בארה"ב.

במצבה הקיים של ארה"ב ותחת שיטה מוניטרית הקיימת היום ושסוגדת לחוב אין לאובמה הרבה מה לעשות אבל גם בקצת שיכל לעשות בשביל להקל על בעית התעסוקה לא עשה, כמו הקלות ברגולציה המטורפת,הפחתת במיסי החברות שהם מהגבוהות בעולם ,לשנות את העובדה שחברות חייבות לבטח את עובדיהם בביטוח הבריאות החדש ובכך להפוך את העסקתם לבילתי משתלמים וכו'. הבעיה היום של ארה"ב שמדובר בשוק לא תחרותי לעומת מדינות אחרות בעולם ,מה שמעודד יותר ויותר חברות יצרניות להעביר את החברות שלהם מארה"ב לצד השני של הגלובוס.זה לא מפליא בהתחשב בכך שעלות שכר עובד היום בארה"ב הוא פי 10-20 מזה של עובד סיני. אבל בינינו, שנה לפני הבחירות, למה אובמה צריך להתמודד עם הנושאים הקשים באמת כשאפשר להציג משהו שנראה טוב רק בתקשורת ושאת המחיר שלו ישלם הציבור בריבית דריבית רק עוד כמה שנים.

תגובה 1:

  1. עצוב לראות איך כל האמריקאים הולכים אחרי ראשהם כמעט בצורה עיוורת

    השבמחק