יום ראשון, 25 בספטמבר 2011

האם הנפילות האחרונות הן רק הפרומו לקראת הדבר האמיתי?

בשבוע שעבר עבר העולם רעידת אדמה פיננסית. השאלה הגדולה היא האם הרעש הזה הוא רעש משנה למשהו הגדול באמת המתקרב אלינו?
 מאמר זה יביא לכם מספר עובדות וסימנים,שחלקם לא פורסם בארץ וחלקם האחר פורסם אך לא זכה להתיחסות הראויה. אילו סימנים שיוכלו לרמוז לנו קצת על מה שהולך להתרחש.




1. יוון לראשונה מודה כי היא בתהליך של פשיטת רגל - שבוע שעבר היא כבר החלה במו"מ מתוקשר על סוג פשיטת הרגל. המטרה היא להכנס לפשיטת רגל "מבוקרת", כנראה השאיפה היא שגם הפאניקה בשווקים בעקבות כך תהיה פאניקה "מבוקרת".
2. ע"פ CNN בספטמבר כמות השורטים בשוק כנגד S&P 500 היה הגבוה ביותר השנה,זו היתה הבשורה הטובה. הבשורה הרעה היא שכמות ההימורים נגד אותו מדד לחודש אוקטובר לעומת זאת הוא כבר בילתי נתפס בגודלו. כנראה שיש להרבה גופים אינטרס גדול בנפילת השוק בחודש הבא. לצפייה בטבלת השורטים כנגד המדד הכנסו לכאן.
3. הFinancial Post מדווח שמשקיעים משכו בחמשת החודשים האחרונים מקרנות בארה"ב יותר כסף ממה שמשכו בכל חמשת החודשים אחרי נפילת הליהמן ברדרס וזה בנוסף ל2.1 טריליון דולר שירדו כתוצאה מהנפילות בבורסה (לא כולל את אילו של סופ"ש האחרון). האם המשקיעים יודעים משהו שאנחנו לא?
4. הIndipendent מדווח שחברת סימנס משכה יותר מחצי מיליארד אירו משני הבנקים הגדולים בצרפת  והעבירה אותם לבנק האירופאי המרכזי.  החברה הודתה שביצעה מהלך זה בין השאר לאחר שעלה חששה לגבי יציבות הבנקים.
5. דירוג החוב של איטליה נחתך. רגע, לא אמרו לנו רק עכשיו שאיטליה העבירה תוכנית צנע משלה ועכשיו הכל בסדר?
6. בגלובס דווח כי הבנקים המרכזיים של ארה"ב, אירופה, יפן ואנגליה יספקו הלוואות דולריות לבנקים האירופיים מאוקטובר למשך שלושה חודשים ללא הגבלה. יש משהו כל כך יוצא דופן שצריך להתרחש באירופה באוקטובר, שברננקי מראש כבר הסכים לממן אותו מכספי משלם המיסים האמריקאי?
7. בלומברג  מדווח שהבנקים הגדולים באיטליה איבדו כמחצית מערכם השנה.
8. שר האוצר היווני הודיע כי יש ליוון כסף כדי להמנע מפשיטת רגל רק עד אוקטובר.
9. לראשונה מזה 20 שנה בנקים מרכזיים באירופה רוכשים יותר זהב ממה שהם מוכרים. זהב משמש הגנה מפני שחיקת ערך המטבעות או קטסטרופות כלכליות. מה המשמעות לפיכך ,שאותם גורמים שאמורים להגן לנו על המערכת הפיננסית, הם גם המתגוננים הגדולים מולה?
10. בנק אוף צ'יינה הודיע כי יפסיק לבצע עסקאות מט"ח עם מספר בנקים באירופה בשל מצבם.
11. נגוזה התקווה האחרונה לחילוץ? יפן וסין הודיעו כי לא יחלצו יותר מדינות או בנקים באירופה. בהתחשב בעובדה שאם אירופה תפול ההשלכות על יפן ובעיקר סין יהיו עצומות ,ניתן להבין עד כמה שתי המדינות האילו מיואשות מהמצב.
12. רשת cnbc מפרסמת מחקר של מריל לינץ בו נקבע כי הסיכוי שארה"ב תכנס שוב למיתון עומד על 80%.
13. "המנוע" של כלכלת העולם היום הוא סין אך גם שם הדברים חורקים. עלויות הייצור ההולכות וגדלות מאיימות גם על יציבות כלכלה זו.
14. פיץ' מאיימת לחתוך דירוג האשראי לסין - בכיר בסוכנות הדירוג צופה "הרעה משמעותית" במערכת הפיננסית הסינית, בשל עליית המינוף בשנים שבועת הנדל"ן התנפחה
15. נסיים בדברים טריים של טימותי גייתנר שר האוצר של ארה"ב ,הכלכלה בעלת החובות הגדולים בעולם, אימרה שלא יכולה לשקף יותר טוב את המצב היום בעולם:
גייתנר מזהיר את אירופה כי אם לא תטפל בבעית החוב שלה היא "תגרום לתוהו ובוהו, קטסטרופה; לקוחות ימשכו כספים ובנקים יתמוטטו" - הדבר שקול לקבצן בצומת שידפוק על חלון מכוניתכם רק בשביל להגיד לכם עד כמה הוא מודאג ממצבכם הכלכלי ומעתידכם ומיד אח"כ יושיט את ידו לקבל מכם כמה שקלים.

קשה לקבוע האם כל הסימנים האלה אכן ינותבו בסופו של דבר למשבר בסדר גודל היסטורי שיתרחש כבר בחודשים הקרובים ,סביר להניח שנראה ממשלות נלחמות את מלחמתם האחרונה בדרך למשוך עוד קצת זמן וזאת על ידי הזרמת כמויות עצומות של כספים לשוק. זה נוסה כבר בעולם ובעיקר בארה"ב אחרי משבר 2008 ונכשל בגדול. יותר מכך, מעולם כלכלה שהשתמשה רק באסטרטגיה של הדפסת כסף לא הצליחה להחלץ מבעיותיה. אי אפשר לברוח מהמסקנה שגם אם הדבר האמיתי לא יתרחש עכשיו אז הוא בכל מקרה לא בוטל הוא רק נדחה מעט.






החומר הכלול במאמרים בבלוג זה ואפשרויות הפעולה המתוארות בה מובאים לצורך מידע כללי בלבד ואין לראות בהם משום המלצה ו/או ייעוץ לגבי כדאיות ההשקעה במניות/מט"ח ו/או מכשירים פיננסיים נשוא סקירה זו. סקירה זו אינה מתחייבת להיות מדויקת בפרטיה ואינה מהווה תחליף לייעוץ ספציפי המתחשב בנתונים ובצרכים המיוחדים של כל אדם וכל העושה בה שימוש עושה זאת על דעתו ועל אחריותו בלבד.


מקורות: CNBC,globes. calcalist, CNN ,business,bloomnbeg  ,Finanical Post,theeconomiccollapseblog

2 תגובות: