יום ראשון, 18 במרץ 2012

הגרמנים והשווצרים רוצים לקבל בחזרה את הזהב שלהם.ממה הם חוששים?

כיום רוב המסחר בזהב נעשה דרך ניירות שמנפיקות בעיקר הבורסות לסחורות ועוד כמה תעודות סל גדולות.הניירות האלו אמורים להיות תחליף נוח לדבר האמיתי - במקום להסחב עם שקים מלאים בזהב ולשאת בעלויות היקרות של שינוע ואחסון, ניתן לרכוש נייר שמהווה אישור כי ברשותך זהב פיסי בכספות. הכספות הגדולות בהם מאוחסנים רוב רזרבות הזהב בעולם נמצאות  בבנק הפדרלי של ניו יורק ובכספות של בנק אוף אינגלנד . רק חלק קטן של מחזיקי הניירות האלו מבקש להמירם מידי שנה בזהב הפיסי וזה מאפשר פתח להונאות. מדובר באותן הונאות שהגרמנים והשווצרים כל כך חוששים מהן, אבל לא רק מהן.



ארבעה חברי פרלמנט שווצרים מנסים לאסוף בימים אלו מספיק חתימות במטרה לאפשר לתושבי שוויץ להצביע על הגנת רזרבות הזהב של המדינה . מדובר בשלוש דרישות עיקריות:
1. אחסון כל הזהב הפיסי של הבנק המרכזי השווצרי בשוויץ
2. למנוע מהבנק המרכזי בשוויץ למכור את הזהב
3. לחייב את הבנק המרכזי להחזיק 20 אחוז מנכסי הבנק בזהב.
החשש שהביעו השווצרים הוא משחיקת ערך הדולר והיורו בשל הדפסות הכסף הבילתי מבוקרות של הבנקים המרכזיים בשתי היבשות, ובשל מכירת 250 טונות זהב שווצרי שנעשו בשנים האחרונות במחירים נמוכים יחסית. הסיבה היותר מעניינת היא הסעיף הראשון מדוע השווייצרים דורשים לשמור את הזהב דווקא בשוויץ. מיד נחזור לכך.
דרישה דומה עולה בימים אלו בגרמניה: העיתון בילד הגרמני טוען כי ועדת התקציב הפרלמנטרית בגרמניה שוקלת להחזיר למדינתם כ60% מכל רזרבות הזהב הפיזי שלה, שמוחזק ברובו מחוץ לגרמניה (בעיקר בניו יורק).

מדוע בעצם רוצות שתי המדינות להחזיק פיזית בכמות גדולה כל כך של זהב , ממה הן חוששות?
יש כמה סיבות, כולן קשורות למניפולציות שעובר התחום
1. ב2009 העריך העיתונאי והחוקר הכלכלי טרייס מאייר כי על כל 140 ניירות מגובי זהב יש נייר אחד שבאמת מגובה בזהב הפיזי.
2. ג'פרי קריסטיין ,סוחר של גולדמן סאקס, אישר בעדות נדירה (ראו בסרטון המצורף) כי כיום מסתובבים בשוק הרבה יותר ניירות זהב מזהב אמיתי. מדובר על פי דבריו על קיומה של אונקיות זהב פיזית אחת לכל 100 ניירות "מגובי זהב" שהונפקו.




כלומר באופן תאורטי בעלי הכספת בלונדון או ניו יורק יכולים בביקורת שתבוצע על ידי בעלי הזהב,להראות להם את כל האונקיות זהב השיכות להם ומיד לאחר מכן להציג למשקיע אחר את אותן האונקיות.

המחלה הזו קיימת כמעט בכל תחום הנגזרים אלא שבזהב בניגוד לסחורות המזון או האנרגיה, מאחר שמדובר בסחורה שיחסית קל לניידה או לאחסנה, הביקוש לקבלתה בצורתה הפיזית הוא בעל פוטנציאל גבוה בזמן משבר אמון כזה או אחר .
אובדן האמון  ההולך וגובר הן בתחום הנגזרים והן בערכם של מטבעות הפיאט הנשחקים תחת מכונת ההדפסה (ומי שקורא קבוע כאן באתר יודע כי תהליך זה חייב להמשך ובעוצמה מתגברת), גורמת לכך שיותר ויותר דורשים את הזהב הפיסי שלהם. לא ירחק היום בו הבורסות לסחורה לא יוכלו לספק את הסחורה והן יקרסו או יחולצו. הרי כמו שראינו ,מספיק שאחוז אחד ידרוש את הזהב כדי לגרום לקריסת כל הפרמידה הזו. הגרמנים והשווצרים כמו וונצואלה לפניהם (ברשות צ'אבס) אינם רוצים להיות באחוז השני הדורש להמיר את הזהב.

סיכם  זאת היטב ירון שקדי מנהל ההשקעות הראשי בחברת ההשקעות שקדי שוקי הון:
"בלונדון ובניו יורק קיימת רצפת מסחר לחוזים עתידיים על הזהב. על פי הערכות, הרי שבכל רגע נתון מסתובבים חוזים על הזהב בהיקף של מעל ל- 60 מיליארד דולר. מאחר שסכום המשחק בחוזים עתידיים הוא אפס, הרי שניתן לומר שישנן התחייבויות בהיקף של 60 מיליארד דולר להעברה פיזית של זהב מהמוכר לקונה (מה שנקרא DELIVERY). הבעיה היא שללונדון וניו יורק אין מלאי של יותר מ-3 -5 מיליארד דולר בזהב פיזי, כך שביום נתון כל העסק הזה, שכרגע הוא הנייר בלבד, עלול להתמוטט. לכן אחזקה בזהב פיזי הופכת להיות יותר ויותר משמעותית."




החומר הכלול במאמרים בבלוג זה הם על דעתו בלבד של הכותב ואפשרויות הפעולה המתוארות בה מובאים לצורך מידע כללי בלבד ואין לראות בהם משום המלצה ו/או ייעוץ לגבי כדאיות ההשקעה במניות/מט"ח ו/או מכשירים פיננסיים נשוא סקירה זו. סקירה זו אינה מתחייבת להיות מדויקת בפרטיה ואינה מהווה תחליף לייעוץ ספציפי המתחשב בנתונים ובצרכים המיוחדים של כל אדם וכל העושה בה שימוש עושה זאת על דעתו ועל אחריותו בלבד. 

4 תגובות:

  1. בנושא הזהב מוטב להתעדכן באתר של ג׳ים סינקלר ואריק קינג.
    שוק הזהב הוא אחד הנקודות החלשות של המערכת ונעשים מאמצים שבירים ע״מ להחזיק אותו נמוך שלא ימשוך את האדר כי כל דולר שהולך לאונקיה בעצם יוצא ממשחק ועלית הזהב הוא תמרור הזהרה למחזיקי שטרות חסרי ערך שפישרים מדפיסים אותם ככל שרוצים.
    מומלץ אתר GATA לעיון.

    השבמחק
    תשובות
    1. מומלץ שימורים כגון טונה חמוצים אפונה וגזר להם יהיה ערך גבוה מאד

      מחק
  2. As I've said before, almost all the traded Gold Future Contracts are by customers OBLIGATION for speculative purposes only and not to be entered into Delivery.
    Fututes trading, contrary to popular thinkging is not a zero sum game but a minus sum game.
    In short, you may want to think twice before you write a check to Mr. Shakedy.

    השבמחק
  3. ג'פרי כריסצ'ן מאז כבר אמר שהיחס הוא 1:400, ובתפקידו הוא אגב מנכ"ל קבוצת CPM שאוספת את הנתונים עבור כל סקטור הזהב ומוציאה את הספר הנתונים השנתי, שהוא בגדר התנ"ך של הסקטור.

    השבמחק