יום חמישי, 20 בדצמבר 2012

7 דברים שכדאי לדעת על ה"צוק הפיסקלי"

"הצוּק הפִיסְקָלי" הוא כינוי להעלאות מס ולקיצוצים בתקציב הממשל האמריקאי בשווי של  600 מיליארד דולר, שייכנסו אוטומטית לתוקף בסוף השנה אם לא יושג הסדר בין המפלגות האמריקניות לשינוי החקיקה. החשש הוא שאם כל הגזירות האלו אכן יכנסו לפועל, הכלכלה האמריקאית תנחת (כמו מצוק) לתוך מיתון גדול.
הנה לפניכם שבע עובדות על ההסדר המתגבש "להצלת כלכלת ארה"ב" מהנפילה מהצוק הפיסקלי.




1. המטרה של הדיונים למניעת גלישה ל"צוק הפיסקלי" היא לקצץ כטריליון דולר בהוצאות הממשלתיות ולהגדיל בכטריליון דולר את הרווחים של הממשלה. נשמע מרשים ביותר אלא שזה קצת פחות מרשים כשמסתכלים על האותיות הקטנות: הקיצוץ אמור להתפרס על פני 10 שנים. למרות זאת גם קיצוץ של בערך 100 מיליארד דולר והגדלת ההכנסות הממשלתיות ב100 נוספים בשנה נשמע כהישג מרשים. אלא שאם מסתכלים על הגרעון בארה"ב בכל אחת מארבעת השנים האחרונות מגלים שהוא חצה כבר את הטריליון דולר בשנה וזו התחזית אגב גם עבור השנים הבאות. כלומר גם אם האמריקאים יעמדו ביעד הקיצוץ בהוצאות והגדלת ההכנסות (מה שאין סיכוי שיקרה בתנאים הנוכחיים) -גם אז הם יטפלו רק  בכחלק קטן מהגרעון העצום שלהם. זה כמובן לא מונע מהם לכנות את ההסדר ככזה ש"מציל את הכלכלה האמריקאית".

2. להסדר הקיצוצים והעלאת המיסים האלה קוראים באירופה בשם אחר. השם המקובל שם (ואל תגלו את זה לאף אמריקאי כדי שלא תציתו מהומות) הוא "תוכנית צנע". תוכניות הצנע שיושמו לאחרונה בארצות אירופאיות כבר הוכחו ככושלות בכל הקשור לנסיונות  לאושש כלכלות. בנוסף, כמעט בכל ספר על כלכלה תוכלו למצא שהגדלת מיסים מנקודה כלשהיא לא רק שלא תורמת להכנסות המדינה אלא מפחיתה מהן. לעומת זאת תוכנית הצנע מצוינת עבור הנושים הגדולים שנהנים מזרימה שוטפת של כסף שהלוו והכל על חשבון הציבור כמובן.


3. בדיונים על ההסדר עומד מצד אחד הנשיא אובמה מהדמוקרטים ומהצד השני ביינר נציג הרפובליקנים. התקשורת מציגה זאת כקרב אידאולוגי אימתני בין השניים ומשאירה במתח את הציבור הרחב החושש לעתידו. אלא שמאחורי המצלמות השניים הסכימו כבר מלכתחילה על כל המתווה: שניהם בעד ממשלה גדולה המפזרת כסף לציבור בקצב של כ100 מיליון דולר בשעה על חשבון ילדיהם ונכדיהם. שניהם מבססים את ההכנסה הנוספת למדינה בהסדר המתגבש על סמך תרחישים לא ראליים (ראו סעיפים הבאים). שניהם בעד העלאות מיסים אם כי לא מסכימים על הפרטים. שניהם משחקים באותו המגרש הכלכלי כאשר אף אחד מהם לא מעז לצאת נגד אותה מערכת שהובילה את ארה"ב למצב הקיים ועל הדרך סללה את דרכם לתפקידם הבכיר היום.

4. כמו בתכניות הכלכליות של מפלגות האופוזיציה אצלנו בישראל , כך גם בארה"ב מבססים את התוכנית הזו על בסיס תרחישים לא ראליים.  ההנחה שעל פיה חושבו הסעיפים בהסדר המתגבש היא שארה"ב תצמח בקצב מהיר משמעותית מקצב הצמיחה הנוכחי שלה היום.  כדי להבין עד כמה זה לא ראלי , צריך לקחת בחשבון שאם ההנחות האלו היו מתממשות למשל החל מתחילת כהונתו של ג'ורג' בוש הבן-היום ארה"ב היתה אמורה להיות בעודף תקציבי עצום ובטח לא בחוב אסטרונומי של קרוב ל16.5 טריליון דולר עם גרעון של למעלה מטריליון דולר בשנה.

5. הצלחת יישום ההסדר יוצאת מתוך ההנחה שלא יתרחש אפילו משבר כלכלי אחד בארה"ב במשך ה10 שנים הקרובות. הסיכוי שהנחה זו תתממש היא כמובן קרובה לאפס.

6. הנה עוד דרך שמצא אובמה להגדיל את ההכנסות במסגרת ההסדר המתגבש : אובמה מתכנן לבצע מניפולציה על הדרך שבה נמדדת האינפלציה ,מה שיגרום לכך שמקבלי הקצבאות של הביטוח הלאומי יקבלו כ130 מיליארד דולר פחות ממה שהיו צריכים לקבל במידה שהאינפלציה היתה מחושבת נכון. מהלך גאוני בהתחשב שמדובר בקיצוץ מבלי להכריז על אף קיצוץ ומבלי לשאת עליו בביקורת ציבורית.

7. אובמה מתכנן לקצץ 290 מיליארד דולר תחת ההנחה שהריבית על החוב הממשלתי של ארה"ב תרד. בואו נבדוק את הנתון הזה:
הריבית הממוצעת על החוב האמריקאי היתה בסוף נובמבר 2.53 אחוזים . זו רמת ריבית נמוכה עד כדי גיחוך.למשל בתחילת שנת 2000 הריבית על החוב היתה 6.63 אחוזים. אם רמת הריבית הזו תחזור מתישהוא בעתיד -הגרעון האמריקאי יגדל בעוד טריליון דולר בשנה בנוסף לטריליון היום. במילים אחרות רוב המיסים המשולמים על ידי אזרחי ארה"ב ילך רק לתשלום העליה בגרעון. 

לסיכום: הדיונים למניעת הנפילה מהצוק הפיסקאלי הם בעיקר הצגה טובה של הפוליטיקאים העושים קולות של מאמץ לפתור את בעיותיה של ארה"ב. התקשורת עסוקה במה אמר אובמה ואיך הגיב ביינר. בפועל כפי שקראתם ,רוב הדיונים מבוססים בכלל על סמך הנחות דמיוניות ולא מציאותיות תוך רצון של הפוליטיקאים מכל הצדדים (אולי למעט רון פול) למשוך עוד זמן במקום באמת לתקן מערכת קלוקלת.  גם אם נניח שכל ההנחות בהסכם העתידי יתבררו כנכונות הרי גם במקרה זה התוכנית תטפל בקצה קצהה של הבעיה. לכן אהיו בטוחים שתקרת החוב הלאומי בארה"ב תועלה שוב בקרוב והגרעון ימשיך לגדול בקצב של למעלה מטריליון דולר בשנה. את החשבונית יקבלו תושבי ארה"ב בשנים הקרובות וגם שאר העולם.



מקורות:
theeconomiccollapseblog

12 תגובות:

  1. כתבה נהדרת. חבל שלא הרחבת בתחזיות. המסקנה הנשמעת מדבריך שאנחנו הולכים לאינפלציה נוראית לא משנה מה שיקרה אם יצליח ואם לא יצליח. האם יש דרך בכלל לצמצם את החוב האמריקאי? ואם תהיה אינפלציה מה יקרה לריבית בעולם? לערך הדולר? אתה גורם לי להרגיש כאילו מטאוא מתנגש בכדור הארץ והם מתוכחים אם הוא מגיג במהירות 800 מליון קמ"ש או 1000 מליון.

    השבמחק
  2. כל מה שכתבת ערן הוא כמובן מדוייק. אבל מה האלטרנטיבה? הרי כדי להגיע לאיזון הם צריכים לקצץ טריליונים לשנה (לא לעשר שנים) מהתקציב (הגרעון הנוכחי פלוס המחוייביות במדיקר, בהתחייבויות סוציאליות, ביטוח משכנתאות, הלוואות סטודנטים וכו'). זה אומר שפל כלכלי מיידי עם עשרות אחוזי אבטלה.
    זה כמובן מה שיהיה בסוף, אבל למה למהר...
    האם תהיה היפראינפלציה? לדעתי יתכן שבתחילה - אבל התספורות האדירות ופשיטות הרגל ישמידו הון בקנה מידה היסטורי וקשה לי לראות אינפלציה במצב כזה.
    אגב, זהב כבר קניתם?

    השבמחק
    תשובות
    1. לדעתי דייב בשיטה הנוכחית אין אלטרנטיבה... מה שהצעת "למה למהר" זה בבחינת הכל טוב ויפה אבל ככל שתדחה את זה ככה הנזק בעתיד יהיה כבד יותר. בכל מקרה בשביל הפוליטיקאים זו האלטרנטיבה הכי טובה.. אני בכל אופן לא מקנא בהם.
      כשאתה מדבר על תספורות אדירות -אל תשכח שתספורת אדירה עלולה להיות גם סופה של הכלכלה כפי שאנחנו מכירים במידה שהממשלות והבנקים המרכזיים לא יתערבו ויציפו את השוק בכסף זול.. שזה בעצם מה שהם עושים עכשיו.

      ערן

      מחק
    2. הלקחים מהמיתון של 29 היו שחוסר הזרמת כספים מהיר היה מונע אותו. זה מה שלימדו 80 שנה באוניברסיטאות. עכשיו אתם אומרים שבעצם טעו והמיתון של 2008 אם לא היו מתערבים היה יכול להיות הרע במיעוטו? איך אפשר לאחר שזרקו עוד 4 טריליון למדורה ללכת לאחור? זה מזכיר לי שבאפולו 13 כשהיתה תקלה החליטו שבמקום להחזיר אותם עדיף שיסעו מהר יותר יקיפו את הירח ויחזרו אם התנופה שלו מהר יותר. אני לא יודע למה אני מזכיר את זה אבל יש לי הרגשה שיש פה דמיון.

      מחק
  3. אני סבור שאכן זה יהיה "סופה של הכלכלה כפי שאנחנו מכירים". הרי ברור שהפוליטיקאים לא יעשו דבר עד שהמושכות ילקחו מידיהם ויעברו לכוחות השוק. כאשר אג"חים של מדינות, בנקים וחברות ענק יעברו תספורת של עשרות אחוזים (אם פיזית או דרך שחיקה היפראינפלציונית)וחלק משמעותי של האוכלוסיה יאבד את מקור לחמו, תהיה קריסת מערכות שקשה לתאר איזו צורה היא תלבש.

    השבמחק
  4. ערן שבת שלום
    מדברים הרבה על הצוק הפיסקאלי האמריקאי (קיצוצים והעלאת מס לעשירים) בסך כמדומני 660 מליארד $, אבל היי רגע אחד, האם אנחנו מתקרבים לצוק פיסקאלי משלנו?? הרי אחרי הבחירות הממשלה החדשה גם לא תטיל גזירות ומיסים עקב הגירעון האדיר? נראה לי שאנו עקב בצד אגודל מארה"ב!

    תודה

    רונן נ.

    השבמחק
  5. Off topic but discussed recently:

    http://www.foxnews.com/health/2012/12/21/uk-mother-loses-legal-fight-to-stop-son-radiation-for-cancer/

    - Eran

    השבמחק
    תשובות
    1. ערן-הרושם המתקבל מהכתבה הוא שהאם מרחפת. בית המשפט והרופאים חושבים על טובת הילד. זו הצרה שקשה מאד לדעת מתי החלטת הרופאים היא כלכלית ומתי היא כנה. יש לי חבר שעבר השבוע נתוח תיקון עצם בצוואר, על חשבון הביטוח הפרטי שלו. הוא שבר את העצם כשנפל על מוט. לפני הניתוח הרופא ביקש פתאום לעשות צלום כדי לודא שהעצם לא נשברה מסרטן. עלות הצילום כ 2400 ש"ח נוספים. ברור שהרופא רוצה לסחוט מהביטוח עוד כמה אלפים, הרי הנפילה היתה בדיוק על העצם, אבל לך תגיד לרופא לא, מה יהיה אם בזמן הניתוח יגלו שזה סרטן גם אם הסכוי אפסי? כשאתה חולה כושר השיפוט שלך לקוי

      מחק
  6. הנה כתבה בפורבס הטוענת שכלל לא נורא לפול לתהום הזו מהצוק, בעצם עדיף על כל האופציות האחרות
    http://www.forbes.com/sites/aroy/2012/12/20/on-the-fiscal-cliff-republican-rebels-are-right-no-deal-is-better-than-a-bad-deal/

    השבמחק
  7. http://www.themarker.com/markerweek/1.1732333

    השבמחק
  8. החוב לא אמיתי ולא תקף - אסור לשלם אותו בכלל - צריך פשוט לבטל אותו...

    זה כמו שאני אנהל משחק של כיסאות מוסיקליים, סבב אחד כל דקה, ואחרי כל סבב אני ארשום חוב עבור על זה שנשאר מישהו בלי כיסא... אחרי עשרות שנים, החוב יהיה מטורף, ואני אצפה שהשחקנים במשחק שהינדסתי ישלמו אותו...

    הם צריכים להגיד לי "ז בעיין - לך תחפש..." והם יהיהו צודקים לעשות את זה...

    כשמייצרים כסף מתוך חוב נושא ריבית, מייצרים את הקרן מבלי לייצר את היכולת להחזיר את הריבית - הכסף להחזר הריבית לא התקיים מעולם - הוא לא יוצר מלכתחילה... זה משחק כיסאות מוסיקליים שהונדס בקפידה כדי שלא יראו שזה מה שהוא.

    השבמחק
  9. My spouse and I stumbled over here different web page and thought I might check things out.
    I like what I see so i am just following you. Look forward to looking
    over your web page again.

    My homepage - how to get lot of followers on instagram

    השבמחק