יום רביעי, 25 בדצמבר 2013

היום: שלושת נציגי המפלגות הגדולות על במה אחת. האם יתמכו בביטול המונופול הבנקאי על יצור הכסף בישראל?



מאת: עמוס בורדוביץ'

ביולי 2011 יצאנו כולנו לרחובות לזעוק. יצאנו כי ידענו שמשהו כבר לא דופק. הרי שנים על גבי שנים מספרים לנו שהכלכלה הישראלית במצב מזהיר, סיפרו לנו על צמיחת שיא, הבורסה בשיאים של כל הזמנים - "מעולם לא היה כאן טוב יותר!". אפילו בזמן שהעולם כולו נכנס לסחרור כלכלי - ישראל נותרה סוג של אי של "יציבות כלכלית" ואפילו העלו לנו את דירוג האשראי! אז למה בכל זאת אף אחד מאיתנו לא הרגיש בזה? האם באמת יכול להיות שכל כך טוב כאן בזמן שכולנו טובעים בהר של חובות? אז איך זה ששני הורים עובדים לא גומרים את החודש? איך ייתכן שכלכלה משגשגת כל כך מתקיימת במדינה עם נתוני עוני מחרידים כל כך?

האמת היא שידענו שמשהו דפוק מהיסוד - אבל לא ידענו בדיוק מה. ובכן - התשובה היא יותר פשוטה ממה שהייתם חושבים. כדי לענות על זה, כל מה שצריך לשאול הוא: כיצד כסף נוצר, מי מייצר אותו ומי מחליט לאן הוא הולך (מה שנקרא - השיטה המוניטרית)?
היום יותר משנתיים אחרי , יעמדו שלושת נציגי המפלגות הגדולות ויביעו לראשונה על במה אחת בכנס התנועה לשינוי מוניטרי את עמדתם בנושא השינוי המוניטרי בישראל.

ביל סטיל מדווח בערוץ שלו בענייני כלכלה וחירות בעולם, הפעם הוא הקדיש את הדיווח על ההתקדמות לשינוי מוניטרי בישראל 



מיקום הכנס:
אולם בית ספר אליאנס , רידינג 26, רמת אביב. תל אביב



זמני הכנס:
18:00-18:30: התכנסות והרשמת פעילים.
18:30- 20:00 :  חלק ראשון - הצגת הבעיה והפתרונות.
20:30-21:30: מעגלי דיון והעמקה עם המומחים שלנו בנושאים הבאים:
כל הדוברים מבקרים באומץ את השיטה המונטרית הקיימת שמחריפה את הפערים ומובילה לריכוז כוח בלתי סביר בידי מעטים. למרות השקפות העולם השונות שלהם, הם קוראים לבחינתה מחדש של דרך ייצור הכסף והקצאתו על מנת להתאימה לצרכים האמתיים של החברה והאנשים.

פרופ' אבישי ברוורמן, ח"כ מטעם מפלגת העבודה, כיהן כיו"ר ועדת הכספים בכנסת ה-17 וכשר לענייני מיעוטים בכנסת ה-18.  משך 14 שנים עבד ככלכלן בכיר וכמנהל בבנק העולמי . במסגרת זו הוביל מחקר, מדיניות ורפורמות במדינות רבות ברחבי העולם תוך שילוב פיתוח כלכלי עם צדק חברתי.

משה פייגלין, ח"כ  מטעם מפלגת ליכוד, סגן יושב ראש הכנסת הנוכחית, חבר בוועדת הכלכלה של הכנסת ומייסד תנועת הימין זו ארצנו וראש חטיבת מנהיגות יהודית בליכוד.

בועז טופורובסקי, ח"כ מטעם מפלגת יש עתיד, יו"ר השדולה למען הסטודנטים וההשכלה הגבוהה, לשעבר יו"ר התאחדות הסטודנטים בישראל, חבר ועדת הכספים, בעל השכלה כלכלית ומשפטית.

פרופ' יהודה כהנא יזם אקדמי, עסקי וחברתי. כלכלן, סטטיסטיקאי, אקטואר ודוקטור במימון. זכה להוקרה הבינלאומית הגבוהה ביותר בתחום הביטוח.  מייסד, שותף, בעלים ודירקטור בחברות כאיתוראן, חממות טכנולוגיות, ופאנגו..

ערן הילדסהיים מנהל בהייטק מייסד וכותב הבלוג "הכלכלה האמיתית", ממייסדי התנועה לשינוי מונטרי.

אריה בן דוד אמן, איש חינוך ויזם עסקי חברתי המוביל בחדשנות מונטרית. ממייסדי קבוצת תמורותהכוורת 

אסף מורג מנכ"ל חברת ההנדסה רקיע המלווה פרויקטים גדולים של בניה ותשתיות , ממובילי מחלקת המחקר והחקיקה בתנועה לשינוי מונטרי

20:15-21:30: מעגלי דיון והעמקה עם המומחים שלנו בנושאים הבאים:
- מבוא לשינוי המוניטרי - הסברים ומענה לשאלות (למצטרפים חדשים).
- העמקה בתכנית שיקגו - התעמקות בהצעת חוק לפתרון הבעיה (למתקדמים).
- העמקה בנושא מטבעות משלימים ויישומים אפשריים בקהילות קיימות.
- קואופרטיבים - מטרות ודרכים לקידום יצירת מציאות שונה מהעם מעלה.

- עדכונים והתקדמות התנועה העולמית ותנועות אחיות לשינוי מוניטרי בעולם.

הכנס פתוח לקהל הרחב.

24 תגובות:

  1. תגובה זו הוסרה על ידי המחבר.

    השבמחק
    תשובות
    1. האם הכנס מצולם? אפשר לראות את ההרצאות ברשת?

      מחק
    2. מצטרף לבקשה.
      אנא צלמו והעלו לפחות את נאומי חברי הכנסת.
      מה שיש לערן לומר אני כבר יודע :-)

      אהוד

      מחק
    3. הכנס צולם ויועלה בהמשך

      מחק
  2. קצת צורם לקרוא "ביולי 2011 יצאנו כולנו לרחובות לזעוק"
    כאן בבלוג, בפוסט הבא
    http://kalkala-amitit.blogspot.co.il/2011/07/blog-post_22.html
    וגם בפוסטים אחרים הסתכלו על המחאה כהתארגנות ללא כיוון שנמשכת לכיוונים לא רצויים במקום להתמקד בגורם האחד שאחראי ליוקר המחייה - השיטה המוניטרית

    השבמחק
    תשובות
    1. המחאה אכן היתה התארגנות שלא היתה ממוקדת מבחינת הפתרון הרצוי, אבל היה לה תפקיד מרכזי באבולוציה של מהפיכה והוא הצפת הבעיה. עד אז כל אחד חשב שהבעיה היא במשפחה שלו, בהתנהלות שלו ופתאם התגלה שיש בעיה מערכתית. ההתעסקות היום במדית המיינסטרים ובשיח הציבורי בטיקונים, בנקים, צרכנות, יוקר מחיה, שליטה על תגליות טבע ושינוי המוניטרי הן אחת מתופעות הלוואי של אותה מחאה.

      מחק
  3. ערן , תוכל להרחיב למה אתה מתכוון במילה מהפכה . ומה הקשר של התנועה לשינוי מוניטרי ל j14 -צדק חברתי וכו'.

    כמו כן מי עומד מאחורי התנועה לשינוי מוניטרי.

    תודה

    השבמחק
    תשובות
    1. הכוונה למהפיכה תודעתית.
      מי שעומד מאחורי התנועה לשינוי מוניטרי הם מתנדבים מכל הגילאים , המקצועות, הדתות ,המינים, והתנועות (גם לעיתים כאלה ששיכים או היו שייכים פעם לj14 ) שהתאחדו במטרה לקדם שינוי מוניטרי. לתנועה אין מנהיג או יו"ר אלא קבוצת אנשים שמובילים אותה (אלה בדרך כלל אלה עם הזמן הרב ביותר להקדיש לעניין) ואגב, אם אתה מעוניין ומוכן לפנות זמן גם אתה וכל אחד אחר יכולים להצטרף לצוות הזה (אין מבחני קבלה -רק רצון טוב) או לתרום בדרך אחרת בזמנך החופשי גם אם הוא מועט, כפי שעושים עשרות אחרים של מתנדבי התנועה.
      ערן

      מחק
  4. מוצטפא שמטרלינג25 בדצמבר 2013 בשעה 8:54

    איך אתם שמים על במה אחת אנשים רציניים כמו ברוורמן ופייגלין עם טופרובסקי, החנטריש הזה? אני הייתי מוותר עליו. בכל מקרה, יהיה כיבוד?

    השבמחק
  5. תוכנית טרום שינוי מוניטרי:
    תנאים מקדימים מינימליים שהכרחיים לפני שינוי מוניטרי:

    1. שכר חברי כנסת וממשלה יעמוד על פי 2 מהמינימום. חבר כנסת מצטיין יוכל לקבל העלאה של עד 50% בשכרו במשאל עם שיערך כל שנתיים.
    רק כשיעמדו באותו מצב כלכלי שבו נתון רוב העם, יוכלו להבין ולרצות באמת לשפר את מצבו.

    2. ביטול מוחלט של כל הריביות במערכת הכלכלית.
    מושג הריבית דריבית יעלם. הבנקים יאבדו את הכנסתם מריביות ואת כוחם הכלכלי והפוליטי כקובעי מדיניות בכל תחומי החיים. הקשר הון-שלטון-תאוות בצע ינותק.

    3. יאסר על יוצרי כסף יש-מאין להתעשר מעבודתם. עבודתם תחשב כפשוטה והבסיסית ביותר בשוק העבודה. פרוש הדבר שהציבור הרחב יחזור לשפיותו ויחדל להתיחס לכסף ולמשרתיו כאדוניו.
    שכר מנהלי בנקים יקבע כשכר הממוצע במשאל עם או ע"י הכנסת.

    4. חברי כנסת יחוייבו להתיצב בכל הצבעה.
    שיעדר פעמיים מכל סיבה שהיא יושעה מחברותו בכנסת למשך חצי שנה.

    5. שקיפות בפני הציבור של כל ההקצבות והתנועות הכספיות של המדינה בצורה ברורה שניתנת להבנה.

    6. כל הרווחים מאוצרות הטבע של המדינה (מלחי ים המלח, פוספטים, גז ונפט) יחולקו בשווה לכל אזרחי המדינה. כל המונופולים הפרטיים בתחום יבוטלו.

    אם בעלי השליטה בכסף הנוצר יש-מאין (הכנסת והבנקים) לא יוגבלו באופן הזה, התוצאה תהיה הרסנית פי כמה ממה שקיים כעת.
    -
    המטרה היא להבהיר שהכנסת היא הריבון ושהעם הוא הריבון על הריבון.
    במילים אחרות, להחזיר לתודעת העם שהוא הריבון הבלעדי על חייו במדינתו.
    המטרה היא להחזיר את השלטון לידי העם.
    -

    השבמחק
    תשובות
    1. ומחר מלאכים יפליצו לך קשת בענן

      אתם כולכם חיים בסרט,יצאנו לרחובות עלק,,,יצאת להופעות ולהפננינג,לזה יצאתם.

      רוב העם הם אנשים פשוטים שלא מבינים כלום בכלכלה,לא יודעים מה זה בכלל שינוי מוניטורי בכלל לא רוצים לדעת,,הם רוצים לסיים את החודש !

      וחוץ מזה שאנחנו מדינה סקטוריאלית,מי יפגין ? החרדים ? טוב להם,הערבים ? הם רק מחפשים איך לדפוק את המדינה,עובדי היי טק ? הם כבר בדרך לעוף מפה לגרמניה וקנדה,עובדי מדינה ? הם טוב להם בחממה שלם.

      אתם מדברים מילים גדלות על כללה,אבל את לא מבינים את העם,אם אפשר לקרוא לנו עם בכלל,אנחנו צביר סקטוריאלי שמה שמחזיק אותנו זה שאין לנו לאן ללכת ואנחנו עייפים.

      דברו עד מחר,,,לא יעזור כלום,,,

      מחק
    2. אנונימי 12:14
      הצפייה שכל העם יבין הכל היא לא ראלית. לא צריך שכולם יבינו ,מספיק שמסה קריטית בעם תבין את זה כדי שתוכל להביא לשינוי. ואם אתה חושב שהחרדים, הערבים ואנשי ההי טק (לא כולם רוצים לעזוב את הארץ) לא סובלים מהשיטה בדיוק כמו כולם אז אתה טועה טעות גדולה וכנראה זה נובע מחוסר הכרות של הסקטורים האלה. זאת בעיה שמשותפת לכל המגזרים ,הדתות והמינים. זאת לא בעיה של "אנחנו והם" זאת בעיה של כולנו

      מחק
    3. ערן יקירי

      אני מכיר טוב מאוד את הסקטורים הללו,ואני בתור צבר ישראלי בן 40,שמנהל עסק קטן,יכול לומר לך שברמת המיקרו,לאנשים נגמר הכסף,ירידה של 30% בהכנסות ואפילו יותר נרשמים אצלי ואצל הרבה עסקים קטנים מאז הבחירות האחרונות.

      נכון,לא כולם צריכים להבין כלכלה,וגם אני לא כלכלן,אבל אנשים רוצים להרגיש שהם מתוגמלים נכון והוגן במדינה שלהם,ופה זה לא קורה !,ההפך,,אני רואה אנשים מתוסכלים שהולכים כמו זומבי !!!

      ודרך אגב,מדינת ישראל יכולה להעלות מיסים עד מחר,זה לא יעזור,אנשים פשוט יצרכו פחות והשוק השחור והעלמות יגברו.

      מה שמדינת ישראל צריכה לעשות,ובמיידי !,זה להוריד את המע"מ ל 15%,ולאוכל ל 10%,להוריד את מחיר הדלק ב 2 שקלים,ולהעלות את שכר המינימום בעוד כמה שקלים,וזה יתן התנעה ראשונית למשק,בנוסף להעמיק את הרגולציה.

      כלכלה בצד,

      לחרדים יש כלכלה סגורה משלהם אשר מגובה באופן פוליטי,גם הערבים,,,אז את שני הסקטורים האלו אתה יכול להוריד מהפרק,הם לא פה כדי לתרום.
      המגזר הציבורי חי יפה,אבל הסוס שלו יגמר בעוד כמה שנים,הם כמו צפרדע בסיר מים שרותח לאט.
      והאנשים הפשוטים,המהנדסים,כימאים,מורים,,,הם כבר מחפשים אופציות לעוף מפה,,,פשוט רובם שקוע בחובות ולכן אין זרימה מאסיבית,אבל זה יבוא,,בעשור הקרוב.

      מה שקרה ברוסיה שאחרי הפרסטרוקיה,וזלג לאמצע שנות התשעים,יקרה פה לקראת סוף העשור.
      אנשים לא ישארו פה לעבוד מצאת החמה עד צאת הנשמה כדי לשלם על אוכל ודיור כובל ל 30 שנה.

      בסופו של יום האנשים הפשוטים כבר הפנימו שעובדים עליהם,הם פשוט עדין פוחדים לעמוד על שלהם,מכל מיני סיבות,אבל הסיבה הראשונה זה בגלל שהם פוחדים להתעמת עם השלטון,שמתיימר להיות דמוקרטי ונאור בל בעצם הוא שלטון אוליגרכי ריכוזי,,,כן כן,,,אוליגרכיה ריכוזית,,זה מה שיש פה.

      אבל זה לא יימשך לנצח,מישהו בסוף ידליק את הגפרור,,,וחבל,באמת חבל,כי אנחנו מאבדים את המדינה שלנו

      מחק
  6. קיימת בעיה מרכזית בבלוג.
    כל הסיקורים עוסקים במציאת עיוותים במערכת הבנקאית, בשיטה המוניטרית ובכלכלה העולמית, אשר מתוארים כשורש הרע ומקור כל בעיותנו. קל להאשים אחרים (מוסדות, שיטות, אג'נדות) בכל הבעיות שלנו, וייתכן שכאן מקור הפופולאריות של הבלוג.
    אבל אין דגש על הטעויות שאנחנו עושים, טעויות של צריכת ראווה ובזבזנות שמובילות אותנו ללקיחת הלוואות.
    מדוע זוגות צעירים מחפשים דירת 4-5 חדרים חדשה מקבלן ובמרכז הארץ? כמובן, כדי להיות קרובים למוקדי הבילוי ו"אם כבר קונים אז ללכת על גדול כדי לא לעבור עוד כמה שנים". האם אינם יכולים להסתפק בדירת שניים או שלושה חדרים בת 30 שנה שלא תיקבור אותן מתחת להר של חובות?
    ומדוע אנחנו שופכים 4,000 שקל על הסמרטפון הכי משוכלל כאשר אפשר להתקשר גם ממכשיר שמחירו 400 שקל?

    השבמחק
    תשובות
    1. זאת לא בעיה מרכזית בבלוג- זו בעיה מרכזית בשיטה. לכל הדברים שכתבת כבר היתה התיחסות במאמר כאן:
      http://kalkala-amitit.blogspot.co.il/2013/11/blog-post_18.html

      מחק
    2. "להיות קרובים למקומות הבילוי"?!
      נו באמת. פשוט מביך מה שרשמת פה.
      נסה - להיות קרוב למקומות עבודה, לבתי חולים, לבתי ספר, לתרבות. לא כולם בליינים מפונקים. חלקנו פשוט רוצים לחיות. ואתה מוזמן לדחוף את הגישה המתנשאת שלך למקום בו השמש אינה זורחת.

      מחק
    3. לא יקרה כלום אם מישהו ייסע שעה בכרבת או ברכב למקום העבודה.
      בוא נודה - כולם קונים דירות חדשות מקבלן כדי ש"יהיה במה להשוויץ" במפגש בפאב.

      מחק
  7. הי ערן, כנראה פספסתי משהו אבל מה התאריך של הכנס בדיוק?
    בהערכה
    אמיר

    השבמחק
  8. אני רוצה להסיר את הכובע הוירטואלי שלי פעם נוספת בפני מר הילסדהיים, האתר הזה מקדם באופן יעיל מהפכה מחשבתית יוצאת דופן בעולם כולו. כן, לא מקס קייזר או זירו הדג' או אתרים אחרים וחשובים מקדמים את הגברת התודעה ואת חשיפת הבעיות וחשוב מכך את הפתרון כמו שערן עושה, אבל, המאבק רק מתחיל , אלינו להתאחד ולהבין שאנחנו ניצבים מול יריב אדיר, מכונה משמונת שלא תבחל בשום אמצעי. מה שכן, שלב אלף זיהוי הבעיה ושלב ב הבנת הפתרון כבר מאחורינו, עכשיו זה תלוי בנו, האם נעמוד כתף אל כתף ונביא לשינוי אמיתי? המאבק הזה הוא על חיינו ועתידנו, בהצלחה לכולנו.

    השבמחק
  9. טופורובסקי הדוגמן יהיה ?? וואו !! הוא יוריד חולצה ?
    ואישתו כוכבת הריאליטי תהיה ??

    בינתיים הטרוף נמשך ... צפי לכ 4.5 מיליארד שח משכנתאות בדצמבר.....

    השבמחק
  10. ערן שלום,
    האם הכנס מתקיים באולם הספורט של אלי אנס?

    השבמחק
  11. מוצטפא שמטרלינג25 בדצמבר 2013 בשעה 21:29

    היה מעניין לראות את הפנים מאחורי הטוקבקים. בקיצור ברוורמן: מגיע פרופסור לכלכלה עם נסיון במוסדות בינלאומיים ונושא נאום בחירות שלא אומר כלום מול קהל משכיל ואנרגטי. היה לי ברור שהוא לא יגיד מילה אחת נגד השיטה אבל לא תיארתי לעצמי שהוא פשוט לא ידבר על השיטה ורק יגיד שהוא ידבר על זה עם חברים שלו בבנקים גדולים. קודם חשבתי שהוא נוכל שמתמרן את האמת, עכשיו אני יודע שהוא פשוט דביל.

    כל הכבוד לכל המשתתפים האחרים שדיברו לעניין ותודה שהבאתם את פייגלין, איש מרשים.

    השבמחק
    תשובות
    1. גם מרח את כולם בשטויות ואולי 10% מהנאום שלו התייחס לשינוי מוניטרי (שבו הוא בחר להגיד "לא מעורה עדיין מספיק, אז לא אומר כלום")
      שאב לכולם את הזמן וחבל

      מחק