יום שלישי, 20 בינואר 2015

חברת החשמל שיעבדה נכסיה לבנק הפועלים כדי לממן את הורדת תעריף החשמל

מאת: ערן הילדסהיים.

כיצד חברת חשמל הנמצאת בחובות והפסדי עתק תוכל להתמודד עם ירידה חדה בהכנסותיה בעקבות החלטה להוריד את מחירי החשמל? הנה הסיפור האמיתי מאחורי הורדת תעריפי החשמל הצפויים בפברואר, שבממשלה נלחמים מי יקבל עליו יותר קרדיט.



הממשלה מתהדרת בכך שתעריף החשמל ירד בפברואר הקרוב בהיקף של 9.4% לצרכן הביתי ובכ- 11.1% בממוצע. בחודש שעבר התגאה בכך שר התשתיות הלאומיות האנרגיה והמים, סילבן שלום. כך הצהיר:
"הוזלת תעריף החשמל לציבור בשיעור דו ספרתי הינה בהתאם למטרה שהצבתי ביחס למשק החשמל וליוקר המחיה. מיום כניסתי למשרד התשתיות הלאומיות האנרגיה והמים , פעלתי נמרצות להורדת יוקר המחייה בישראל. היום אני שמח לבשר לכלל הצרכנים בישראל על מהלך מהותי נוסף שישפיע על הכיס של כל אחד מאיתנו. בעבודה מאומצת הצלחנו להביא למהלך ההוזלה הזה."
גם שר האוצר דאז, יאיר לפיד הצטרף לחגיגה ולקח קרדיט:
"נמשיך להיאבק להורדת יוקר המחייה.ההחלטה לא להעלות מסים על גז ופחם תוביל לזה שבאחד בינואר הקרוב [נדחה לפברואר], שר האנרגיה, סילבן שלום, ואני נוכל להוזיל את תעריפי החשמל בישראל במספר דו-ספרתי."
הנה כמה עובדות מעניינות על חברת חשמל: היא נמצאת בחוב של כ70 מיליארד ש"ח. סכום הגבוה מכל תקציב הבטחון המנופח של הממשלה. בשנתיים האחרונות הפסידה חח"י בכל שנה קרוב למיליארד ש"ח. בשלושת הרבעונים הראשונים בלבד ב-2014 דיווחה על הפסד בלתי נתפס של 920 מיליון שקל. למרות כניסת הגז הזול, לחברת חשמל אין את היכולת היום לספוג ירידה של 10% נוספים בהכנסותיה כתוצאה מהורדת תעריפי החשמל. לכן הודיעה חח"י ביום חמישי כי לקחה הלוואה של מיליארד ש"ח מבנק הפועלים. על-פי ההסכם ,ההלוואה הותנתה בשעבוד צף של נכסיה לבנק הפועלים. בניגוד לשעבוד קבוע, בשעבוד צף נקבעים הנכסים שישועבדו לטובת הבנק רק בזמן התרחשות ארוע מוסכם -למשל חדלות פרעון.

הודעת חברת חשמל לבורסה לניירות ערך 15.1.2015

לאור הנתונים הקשים של חח"י, ברור לכל מקבל החלטות בממשלה שאין סיכוי שתוכל להחזיר את החוב הזה שלקחה מבנק הפועלים. הוא ימשיך להתגלגל בין הנושים עד שיחזור חזרה לממשלה. אלא שאז החוב יגיע אליה כשהוא כבר מנופח בריבית דריבית. כדי שחברת החשמל לא תהיה בבעלות בנק הפועלים או כל נושה אחר, לא תהיה ברירה לממשלה אלא לשלם את החוב מכספי המיסים. אין ספק שבנק הפועלים הולך לגזור קופון שמן על הלוואה שניתנה במינימום סיכון. פריבילגיה השמורה רק לבנק גדול.  אנחנו מנגד נהנה מחשמל זול בטווח הקצר, אך כמו בכל הלוואה של עסק כושל נשלם על כך בגדול בעתיד.

כתבה מדצמבר (כלכליסט)
את השר סילבן שלום לא כל כך מעניין מה שיקרה בעתיד. הוא בסוף דצמבר דאג להדליף שלחץ על רשות החשמל שתודיע על הורדה גדולה עוד יותר במחירי החשמל. את האהדה על "ההישג מהציבור" הוא כבר יקבל. את התשלום הוא ישלח לנו בבחירות הבאות דרך השר החדש.

13 תגובות:

  1. "תקציב הבטחון המנופח של הממשלה..."
    דמגוגיה - פופוליזם
    ספק קישור לתמיכה



    השבמחק
    תשובות
    1. קבל קישור:
      אם בחיים שלך עשית כל תפקיד במערכת הביטחון אתה יודע שיש בזבוז אדיר וחוסר יעילות במערכת.

      אהה, נקודה קום.

      מחק
    2. תודה על התגובות והקישורים - שוכנעתי.

      מחק
    3. יש אמיתות שאין צורך לספק להן נימוק. וההיפך הוא הנכון עליך לספק נימוק כי המצב איננו ככה.
      כמו שאמרו לפני אם היית בצבא שבועיים אתה יודע על הביזבוז הקיים שם.

      מחק
    4. אם בנימוקים ודקיות עסקינן. שטוענים טענת קיום צריך לספק הוכחה - מסכים.

      אבל זה לא עובד לשני הכיונים. הנחת העבודה הבסיסית בפילוסופיה ובמדע היא שאין משהו וצריך להוכיח את קיומו (למשל: אתה זכאי עד אשר מוכח אחרת) ולא שמשהו קיים וצריך לשלול את קיומו. ע"ע null hypothesis

      אם זה לא היה המצב היינו אז היינו מניחים מראש שיש חדי קרן, סנטה קלאוס, זאוס, תור, מפלצת ספגטי, אלוהים או כל דבר אחר שעולה במוחנו הקודח. דבר זה היה מאדה כל סיכוי לחשיבה הגיונית או מדע.

      מחק
  2. מה עם מילה לגבי החוב האדיר של "הרשות"?לא מידע חיוני בכל כתבה על חברת חשמל וחובותיה?

    השבמחק
    תשובות
    1. ומה עם ועדי העובדים? ומה עם תהליכי הייצור? ומה עם פרשות השחיתות?
      הפוסט בסה"כ הביא לידיעתנו את הפרדוקס של הורדת המחירים לפני בחירות בזמן שחח"י לוקחת הלוואות נוספות וכבר נמצאת בגירעון עצום. אף אחד לא מתעסק בלהבריא את החולי הזה שנקרא חח"י אלא רק בלשמור על הכסא ולדאוג למקורבים.
      ערן לא פתח פה ערך ויקיפדיה על חח"י, אלא הביא פוסט ממוקד על עניין נקודתי. אגב, אשמח לקרוא דיון מעמיק בסוגיית חובות הרשות לחח"י, על שלל רבדיו (כלכלי, מדיני, מוסרי, פוליטי ובטחוני).

      מחק
  3. לעומת חוב בגודל 70 מיליארד ש"ח של חברת החשמל,
    החוב של הפלסטינים לחח"י הוא 1.5 מיליארד ש"ח "בלבד".

    השבמחק
  4. חחחחח, אבסורדיסטן זה כאן.

    השבמחק
  5. **OFF TOPIC**
    FXCM Inc. (FXCM)
    -NYSE
    Watchlist
    1.62 Down 11.01(87.17%) 10:33AM EST - Nasdaq Real Time Price

    http://finance.yahoo.com/q?uhb=uh3_finance_vert&fr=&type=2button&s=FXCM

    - Eran

    השבמחק
  6. באיזה תנאים ניתנה ההלוואה? כתוב רק צמודת פריים בריבית משתנה, שזה אומר? פריים פלוס כמה?
    חוצמזה, אני מבין את הנק' שלך ובכל זאת נראה לי קצת מוזר להלין על הורדת מחירי החשמל לצרכן.

    השבמחק
    תשובות
    1. הורדת המחירים לצרכן זה שוחד בחירות. אחרי הבחירות אתה ואני כנראה נשלם את החשבון.

      אם חח"י לא תחזיר את ההלואה בנק הפועלים לא ידפוק בדלת של אלי גליקמן, תמיר פוליקר, סילבן שלום וכל אלו שלקחו את ההתחיבות. הממשלה תחלץ את חח"י מה שאומר שיטלו את כספנו כדי להחזיר את ההלוואה. ובשורה התחתונה אנחנו נשלם יותר ממה שהיינו משלמים אם המחירים היו נשארים גבוהיים

      מחק