יום רביעי, 22 באוקטובר 2014

כך גרם ח"כ נחמן שי לגניזת פרסום תחקיר בקול ישראל על התנהלותו

מאת: ערן הילדסהיים

בתחילת החודש ניסיתי להעלות לדיון בתכנית הרדיו ,שאני עורך ומגיש בקול ישראל, תחקיר על חבר הכנסת נחמן שי. בשום תרחיש שהרצתי, לא הצלחתי לחזות את הסיבה שבגינה לא יתאפשר לי לבסוף מלצייץ אפילו מילת ביקורת אחת עליו בשידור. לפניכם הסיפור הבלתי נתפס מאחורי גניזת התחקיר על נחמן שי ברדיו קול ישראל.


הכל התחיל כשביקשתי מהעיתונאי והכתב הפוליטי ,תומר אביטל, לעלות לשידור בתכנית הרדיו של 'הכלכלה האמיתית' ברשת א' של קול ישראל. קבענו שידבר על פרויקט יוצא דופן שהוא מוביל במימון הציבור. מטרת הפרויקט בשם" 100 ימים של שקיפות " היא לחשוף בעזרת אנשי מקצוע את כל מה שחברי כנסת מנסים להסתיר מאיתנו – ממספר ימי החופשה שלהם ועד לקשרי הון שלטון בעייתיים שהם מנהלים. אך טבעי היה שאביטל ידבר גם על התחקיר שפרסם קודם לכן בפיסבור על ח"כ נחמן שי , שלמעשה היה הטריגר להתנעת הפרויקט היוצא דופן הזה. התחקיר מבקר את ח"כ נחמן שי על התנהלותו הלא שקופה והלכאורה בזבזנית כחבר כנסת (על חשבון משלם המיסים). ח"כ שי אמנם לא עבר על החוק וגם בוודאי כבר ידענו תחקירים הרבה יותר דרמטיים וסנסציוניים מאותו תחקיר שביצע אביטל, אבל בהחלט אפשר לקטלג את ממצאיו כ"כשרים אך מסריחים". במיוחד כאשר ישנם בארץ מאות אלפי אזרחים שאפילו כסף למילקי אין להם.
לעומת זאת יתכן גם שיש לח"כ שי הסבר מניח את הדעת על ממצאי התחקיר ולכן  ניתנה לו זכות התגובה בתכנית ב"כל פורמט שיבחר".

התגובה הגיעה ביום חמישי בלילה, שלושה ימים לפני השידור. עוזרתו של ח"כ שי טענה בשיחת טלפון עימי כי יש אי אמת בתחקירו של אביטל ,אך התחמקה מלפרט מהן האי אמיתות. היא סרבה למסור תגובה רשמית אך הזהירה שאם אדבר על התחקיר בשידור החי, יהיה זה מהלך שעלול להיות כרוך בסיכון של תביעת דיבה. לבסוף הפנתה את תשומת ליבי שהם מתכוונים לפנות גם להנהלת קול ישראל בעניין.

ביום ראשון ,זמן קצר לפני השידור כבר הגיעה תגובה כתובה ורשמית. הפעם הגרסה השתנתה ובהודעה סתומה וקצרה נמסר לי מלשכתו של ח"כ שי:
"בין ח״כ נחמן שי לבין תומר אביטל מתנהלת התדיינות משפטית. כל אזכור של שמו בתכנית בהקשר זה מחייב תגובה שתועבר אלינו בכתב ותגובתנו תינתן בהתאם."
במקביל קיבלתי טלפון בהול מהנהלת קול ישראל לבירור העניין. ח"כ שי כפי שהבטיח מיהר לעדכן גם אותם. המשמעות היתה ברורה לכולנו– בהעדר פרטים נוספים על סוג ההתדיינות המשפטית - אם יוזכר שמו של ח"כ שי (בנוגע לתחקיר) אני עלול לעמוד בסכנה של תביעה בגין עבירה על עקרון הסוביודיצה. כאזרח שומר חוק לא היתה לי לפיכך ברירה אלא לגנוז את החלק בראיון שנגע לח"כ שי. אלא שמכאן הסיפור הפך כבר ליותר ויותר הזוי.

ח"כ ד"ר נחמן שי
משהו לא הסתדר לי בתגובתו של ח"כ שי. בשיחה בליל יום חמישי אמרה לי העוזרת שלו שהם שוקלים לנקוט בצעדים משפטיים מול אביטל ובשיחה בראשון בבוקר כבר טענה שיש בינהם דיון משפטי. פניתי לאביטל המופתע כדי לקבל ממנו תגובה. לדבריו לא רק שלא קיים דיון משפטי כזה, אלא שח"כ שי הוא זה שמתחמק מכל מסוג של דיון בינהם . זאת לאחר שלטענתו ניסה לשווא לקבל ממנו תגובה כמעט בכל דרך אפשרית. גורם רשמי בהנהלת בתי המשפט חיזק את טענתו של אביטל ואישר בפני כי אכן לא קיים כיום אף תיק פתוח בבית המשפט שאביטל מופיע בו. בלי או עם ח"כ שי.

התקשרתי שוב ללשכתו של ח"כ שי כדי להבין מה לעזאזל קורה פה. בצידו השני של הקו לא אהבו את נסיון הבירור הזה וענו לי בעצבנות: "תקשיב ערן! יש את התכנית שלך ויש דברים שלא קשורים אליך...." לא ויתרתי וניסיתי עדיין לאתגר בשאלות אבל העוזרת של שי חתכה אותי מיד. היא ביקשה ממני להפנות אליה שאלות רק באופן רשמי במייל והבטיחה להחזיר תשובות באופן רשמי.

פניתי באופן רשמי במייל אבל את התשובות הרשמיות לא קיבלתי עד היום. במקום זה בחר ח"כ שי באופן לא רשמי לפנות שוב למנהלים בקול ישראל ורשות השידור. משיחת בירור שנערכה מאוחר יותר הסתבר לי כי שי הפנה נגדי כל מיני טענות שונות ומשונות כולל בדיקת מעמדי ברשות. תשובות לשאלות שהפנתי הוא לא סיפק.

ח"כ שי הוא ללא ספק ממומחי התקשורת המובילים והמוכשרים בישראל , אך נראה שדווקא הוא טרם הפנים שעולם התקשורת מאז התקופה בה היה יו"ר רשות השידור, השתנה ללא היכר. או כמו שאמר בזמנו סגנו המורשע של הנשיא ניקסון: "הממזרים שינו את הכללים ולא סיפרו לי". והכללים אכן השתנו. נכנסנו לעידן השקיפות -על כל כלי תקשורת שמונעים ממנו לפרסם ביקורת לגיטימית קמים היום כלי תקשורת רבים אחרים שנקראים דפי פייסבוק ושאר רשתות חברתיות שיפרסמו אותה. הימים שבהם במקום להתמודד עם ביקורת (או לכל הפחות לתת עליה תשובות), אפשר היה לקבור אותה בטקטיקות כאלה או אחרות, הולכים ונעלמים מהעולם.

ההבדל הגדול בין עיתונאות במשטר דמוקרטי לבין עיתונאות במשטר דיקטטורי היא שבדמוקרטיה זו זכות לבקר ובדיקטטורה זו חובה לשתוק. אני בכל אופן לא מתכוון לשתוק. אני מקווה שכך ינהגו גם כל השאר.


קישור לתחקיר של תומר אביטל על ח"כ נחמן שי לחצו כאן

להאזנה לאותו ראיון מרתק עם תומר אביטל (ללא האייטם הגנוז על ח"כ נחמן) האזינו כאן:




34 תגובות:

  1. אין סיבה למדינה כמו ישראל לגייס 120 חברי כנסת!
    40-60 הרבה יותר יעיל, זה מוריד את הסיכויים של "שוק" בדיונים בכנסת
    או של ח"כים אפורים שנמצאים מתחת לרדאר והיא אפשר לדעת מה הם עושים.

    השבמחק
    תשובות
    1. הבעיה היחידה בגישה זו היא שכל ח"כ ייצג כמות גדולה יותר של אזרחים כך שבעצם קולם של רבים יותר באוכלוסייה "ייעלם".

      מחק
    2. לא מסכים.
      בכל מיקרה יש מינימום של קולות לכניסת מיפלגה לכנסת. מה זה משנה מספר חברי הכנסת לכמות קולות? כולם מקבלים את אותו יחס קולות.

      מחק
    3. לדעתי צריך 0 חברי כנסת
      הרעיון מאחרוי דמוקרטיה יצוגית הוא שהעם הוא בור מכדי לשלוט ולכן צריך נציגים שיפעלו בשמו
      אני הייתי רוצה לראות מערכת בה אני משתתף בכל דיון שבה לי וכל נושא מובא להצבעה
      מנושאים שלא אכפת לי לא אשתתף
      ונושאים שחשובים לי אקדם באופן אקטיבי

      טכנולוגית גם כל כך קל לעשות מערכת כזאת שבסופו של פסוק היא סוג של רשת חברתית

      אורי

      מחק
    4. נכון רק דמוקרטיה ישירה.

      מחק
    5. הרעיון מאחורי כל סוג שלטון כפוי הוא שיש שליטים שחיים על חשבון הנתינים.
      דמוקרטיה היא מקרה פרטי של שלטון כפוי. הרעיון מאחורי דמוקרטיה יצוגית דומה לרעיון מאחורי פרות חופש.

      פרות חופש מקבלות חופש ותנאים טובים יותר מפרות החיות במכלאה, לא בגלל שלמגדל אכפת יותר מידי מהן, אלא כיון שהם מכניסות לבעלים יותר כסף. במילים אחרות, לאט לאט מגדלים נותנים יותר ויותר חופש לפרות ומקבלים יותר תוצרת (או לפחות אנשים שמוכנים לשלם יותר עבור התוצרת), אבל אף אחד לא חושב שבסופו של דבר הפרות ישוחררו לחופשי לגמרי.

      בני-אדם לא מגיבים טוב לחיים בשבי. הפרודקטיביות של עבדים הייתה בקנטים, תחת שלטון קומוניסטי זה ישתפר אבל עדיין היה לא משהו. דמוקרטיה נותנת אשלייה של חופש כדי שהנתינים יהיו פורדקטיבים וייצרו יותר מיסים לשליטים. לאט לאט יש יותר חופש, אבל אף אחד לא מתכוון לשחרר אותנו באמת. בסוף כולנו פרות חולבות.

      מחק
  2. ערן, כל הכבוד! אל תפסיק...

    השבמחק
  3. כל הכבוד!
    אוהב לשמוע את התוכנית שלך!

    השבמחק
  4. רועדות להם הביצים... אשכרה שינו להם את הכללים. תורם גאה ל-100 ימים של שקיפות

    השבמחק
  5. סוב יודיצה לא רלוונטי להליכים אזרחיים. לא היתה כל סיבה למנוע את הפרסום גם לו היה מתנהל איזה הליך אזרחי שנחמן שי היה צד לו. נפלת קצת בפח, קרא לכך שכר לימוד...

    השבמחק
    תשובות
    1. מאיפה אתה יודע שזה הליך אזרחי ולא פלילי? איפה זה כתוב בהודעה שנשלחה מעוזרתו של ח"כ שי?
      במקרה הזה אני בהחלט מעדיף לשלם שכר לימוד מאשר שכר טרחה.

      מחק
    2. אני יודע את זה כי המקצוע שלי מחייב. ראה גם סעיף 71 לחוק בתי המשפט המהווה את המקור לכלל זה.

      מחק
    3. צודק מר אנונימי. משפט פלילי הוא בין אדם למדינב ולא בין שני אנשים ובוסיודיצה תקף רק למשפט פלילי.

      מחק
    4. אני לא משפטן אבל קיים גם הליך פלילי שהוא בין אדם לאדם

      מחק
    5. ערן צודק:
      תביעת דיבה יכולה להיות גם פלילית:
      http://www.lawforums.co.il/fullArticleDetails.aspx?id=347204

      מחק
  6. שוב פעם כל הכבוד ובהצלחה עם הפרויקט!

    השבמחק
  7. לפני כחודשיים פורסם שחבר הכנסת נחמן שי שיש שיש לו רכב כמו לכל ח"כ על חשבון משלם המיסים .לקח מונית ספיישל לנתב"ג את החשבון ע"ס 700שקל הגיש לכנסת שמשלם המיסים ישלם לו חוצפה שאין כדוגמתה להזכירכם שהוא מהמפלגה של סתיו שפיר הצעקנית ואיציק שמואלי חברי המחאה למען עצמם . בזמנו היה גם תחקיר על הפנסיה שלו מהצבא אני לא יודעת פרטים מדויקים אך כנראה יש לו קשרים טובים עם האנשים הנכונים עוד מהיותו דובר צה"ל

    השבמחק
    תשובות
    1. אולי התקלקלה המכונית? אולי גם אכל שרימפס?

      מחק
  8. את כל נתונים אפשר להעביר היום באינטרנט אפילו באמצעות תגובה כאן.
    מרגע שהם יצוטטו , הח"כ הנכבד יצטרך לתת תשובות.
    הרדיו הוא אמצעי ללעוס נתונים שהתפרסמו כבר באינטרנט.

    השבמחק
  9. ערן היקר,
    ישנן אינספור אפליקציות איכותיות להקלטת שיחות טלפון.
    החוק בישראל מתיר הקלטה של אחד הצדדים ללא ידיעתו בתנאי שאתה מצידה השני של האפרכסת.
    פשוט הקלט כמה שיחות בינך ובין לשכת נחמן שי והעלה ליוטיוב,פיסבוק וכו, התגובות כבר יעוררו את החברה מצינור לילה, עמית סגל וכו.

    כמו כן, מהו מספר לשכת הח"כ היקר?
    אני מתחייב להתקשר עוד היום ולשאול אותם על הפרשה הנל.
    יעשו זאת עוד 500 מקוראי הבלוג וקיבלנו לשכת חכ לא מתפקדת הנתונה בלחץ תמידי.
    לפי הכרותי המועטה עם נחמן, עמידות היא לא מהתכונות הידועות אצלו.
    הציבור

    השבמחק
    תשובות
    1. אין לי שום דבר אישי נגד ח"כ שי לחמן וגם אין לי רצון לעשות מזה קרקס תקשורתי על ידי שימוש בחומרים שיש לי למרות שהם ייצרו בוודאי באזז גדול ויגדילו לי את הרייטיניג. זו לא המטרה. המטרה היא בסך הכל להגביר את השקיפות ולחזק את חופש הביטוי.

      מחק
  10. ערן , שים לב להוראת החוק הרבלנטית ( רצ"ב לינק ) תלמד אותה , ותנסה להבין , הנה , סעיף 71 לחוק בתי המשפט :

    71. (א) לא יפרסם אדם דבר על ענין פלילי התלוי ועומד בבית משפט במטרה להשפיע על מהלך המשפט או על תוצאותיו, וראייה מראש את ההשפעה האמורה כאפשרות קרובה לודאי כמוה כמטרה להשפיע, והכל אם יש בפרסום כדי להשפיע כאמור.

    (ב)לענין סעיף זה, "ענין פלילי התלוי ועומד בבית משפט" - משעה שהוגשה לבית המשפט באותו ענין בקשה למתן צו מעצר או משעה שהוגש לו כתב אישום, לפי המוקדם, עד שהחליט התובע שלא להגיש כתב אישום, ואם הוגש כתב אישום - עד סיום ההליכים.

    (ג)איסור הפרסום אינו חל על פרסום ידיעה בתום לב על דבר שנאמר או שאירע בישיבה פומבית של בית משפט.

    (ד)העובר על הוראות סעיף זה, דינו - מאסר שנה אחת.


    עד כאן הציטוט . אז קודם כל עסקינן ב :

    1) הליך פלילי . 2) תלוי ועומד בבית המשפט 3 ) המטרה של הפרסום הינה להשפיע על מהלך או תוצאות המשפט , משמע , מעין כוונת זדון , או הבנה שזוהי קרוב לוודאי תהא התוצאה , אבל הכל אם : הפרסום אכן עשוי בכלל מלכתחילה לגרום לכך .

    מעבר לכך : בלשון הרע , לא ייתכן בעיקרון כתב אישום , סיכוי קטן שפרקליט מחוז יגיש כתב אישום בנעלי קובל בתביעת לשון הרע , והכל כאשר מדובר על הליך פלילי בלשון הרע , לרוב זה אזרחי . וגם לא עסקינן כאן הרי במעצר אני מניח . כך שזה מעט מאוד ייתכן , מעט מאוד רלבנטי . קלוש מאוד !!

    להלן הלינק , גש שם לסעיף 71 :

    http://www.nevo.co.il/Law_word/law01/055_002.doc

    אז תעשה החשבון ..... תודה

    השבמחק
    תשובות
    1. פוקסי
      אני מכיר היטב את מה ששלחת. בהעדר שיתוף פעולה מצד ח"כ שי לא היתה לי שום אפשרות לקבוע האם ההתדיינות המשפטית שציין עומדת בכללים האלה או לא. אני ומנהלי החלטנו ביחד לנקוט במשנה זהירות גם אם במקרה זה רוב הסיכויים שהכל יהיה בסדר ואני לא מצטער על כך לרגע.

      מחק
    2. אוקיי ערן , יש פתגם עתיק : " כמה שניות של זהירות וסבלנות , יחסכו לך שנים של חרטה ...." אז טוב שנהגת כך . אבל לפעם הבאה , בטח אולי תהיה יותר מאורגן לסיכונים אם תרצה לקחת אותם . תודה

      מחק
  11. **OFF TOPIC**
    There was an article on here (and elsewhere) suggesting lies and deception in regards to Iron Dome.
    For and against arguments regarding the validity of the claims followed, as they have wherever such claims appeared in the media.
    Unless someone from the inside become a whistleblower there will be no proof one way or the other, however, there are clues to MODUS OPERANDI that hints that the ground is fertile for such conduct, which is why I'm posting this:
    Israel’s military has been concealing renewed mortar and rocket fire by Hamas and its militia allies in the Gaza Strip.

    http://www.worldtribune.com/2014/10/21/israel-mum-renewed-rocket-fire-allows-daughter-hamas-leader-treated-tel-aviv/

    Except for my post here, I've not seen a single word about this in the Israeli media - another point to keep in mind, as they're quick to post every bit of news under the sun.

    Eran

    PS
    Another observation that can be made here, is that Haniyeh is likely an Israeli agent

    השבמחק
    תשובות
    1. The economics of doom:

      http://www.kr8.co.il/BRPortal/br/P102.jsp?arc=1022641

      מחק
  12. נחמן שי מקבל פנסיה מהקומבינה שהוא שירת שלוש שנים והיה בחופשה 5 שנים, כדי להיות זכאי לפנסיה.
    בעיני הוא פסול מלשמש כנבחר ציבור.

    השבמחק
  13. הנה המאמר:
    http://reformforisrael.wordpress.com/2013/11/07/%D7%9E%D7%99-%D7%9E%D7%A4%D7%97%D7%93-%D7%9E%D7%91%D7%97%D7%99%D7%A8%D7%95%D7%AA-%D7%90%D7%96%D7%95%D7%A8%D7%99%D7%95%D7%AA/

    השבמחק
  14. ערן שים לב, התנהלות כזאת שבו קול ישראל מתגייס לצד הנחקר אפשרית רק ביחס לחברי כנסת מהשמאל. תבדוק אותי אם אני טועה, ביחס לחברי כנסת לאומיים אמתיים, אין שום חסינות מהסוג שאתה מתאר. כך, למרות שהימין לכאורה בשלטון מי ששולט בבגץ ובתקשורת הממוסדת זה השמאל האובדני, המתיימר והצבוע לעין שיעור.

    השבמחק
    תשובות
    1. דוד, אתה בוודאי מתלוצץ... לראש הממשלה יש עיתון משלו, לפחות שני ערוצי רדיו ועוד ערוץ טלוויזיה (ואחד נוסף בדרך שכבר מסדר לאשתו ולאשת שר האוצר תוכניות).

      מעבר לכך, אלה ששודדים את כספי הציבור וגורמים ליוקר המחיה הם אנשי שמאל וימין כאחד. קיבוצניקים ומתנחלים לדוגמא (שמאל וימין פוליטי לכאורה) הם שני ציבורים ששודדים קרקעות מדינה ומקבלים הטבות מרחיקות לכת - אלה כי הם טוענים לזכויות יתר על הציונות הישנה ואלה כי הם טוענים לזכויות יתר על הציונות החדשה.

      כך או כך, שני ציבורים אלה חומסים את כספי המסים שלנו ומסווים זאת באמצעות דמגוגיה זולה על השיח המתלהם של הצד הפוליטי ולא הצד הכלכלי.

      מחק
    2. דוד אני לא חושב שיש מקום להכללות כאלה כלפי התקשורת בטח שלא במקרה מסוג זה:
      כל אזרח שמאלני ,ימני ,יהודי או ערבי שהיה שולח הודעה מהסוג ששלח ח"כ נחמן שי היו משהים את הראיון אודותיו עד לבירור הדברים.

      מחק
  15. ערן אבל עכשיו שאתה יודע שאין התנהלות משפטית אז בוודאות אין סוביודיצה.
    נשאר רק הדיבה.
    עד כמה שאני יודע בשביל שאי אפשר יהיה לתבוע על דיבה צריך הוכחות ברורות על הדברים הנאמרים.

    השבמחק
  16. כל הכבוד , חב שגם בווינט לא מפרסמים את התחקיר

    השבמחק
  17. לא הבנתי מה הסיפור הגדול - שהוא הגיש לכנסת קבלה על מונית שקשורה בחופשה פרטית?! נו טוב, אין לחסום שור בדישו.

    השבמחק